onsdag den 3. april 2013

Betydningsfulde personer

Mange mennesker i mit liv har eller har haft stor betydning for mig og mit liv. Der er selvfølgelig familien, de har stor betydning for mig, især rent følelsesmæssigt. Så er der venner og veninder, det kan også være følelsesmæssigt, men nogle har også været med til at gøre en egentlig 'forskel' i mit liv. Og så er der, for mig, dem som jeg ikke har nogen egentlig følelsesmæssig relation til eller betydning for, men som for mig har betydet en forskel - og dem har jeg haft en del af i mit liv. Deriblandt nogle af de behandlere jeg har haft gennem årene! 
Men én af dem 'mødte' jeg i dag, og det var underligt. Jeg kunne mærke det vakte en masse følelse i mig, og alligevel blev jeg lammet. Hun var den første jeg fortalte hvordan jeg virkelig havde det, der for omkring 7 år siden, hvor hele min verden for alvor væltede. Det var hende der 'så' mig, så at jeg var brudt sammen og hun rakte mig den hånd jeg havde brug for! Det var hende der kontaktede mine forældre og råbte vagt i gevær, og selvom jeg dengang hadede hende for det, så ved jeg i dag, at dét var vigtigt. Hun tog det ansvar som ingen andre havde taget før, og der havde trods alt været "tegn" i omkring 5 år på det tidspunkt. 
Hun tog min hånd og hjalp mig videre i den store jungle af 'hjælp'. Hun var ikke perfekt, ingen er perfekte, og det var ikke alt hun gjorde der var godt for mig, men det vigtigste var at hun gjorde NOGET. Hun var ikke bange for at stå fast og dét vil jeg aldrig glemme. 
Alligevel blev jeg lammet da jeg så hende.. Gik i panik. Havde hun set mig? Kunne hun kende mig? Hvad tænkte hun om mig? Det fløj igennem mit hoved. Skulle jeg sige hej? Men hvad så hvis hun ikke kunne huske mig? Så sådan endte det.. Jeg gjorde ingenting. Og nu fortryder jeg. Omvendt sparede jeg måske mig selv for en pinlig oplevelse, hvem ved? Det er der desværre ingen der gør..

Men som hende, sådan ville jeg ønske at flere turde stå ved mavefornemmelsen når man blev bekymret for en person, turde spørge ind og ikke mindst holde fast. Hvilket bringer mig til en glædelig ting fra dagen der gik! Jeg fik endelig besked o, at være "optaget" som ambassadør for "En Af Os" kampagnen, og det glæder mig virkelig meget. Jeg brænder for at dele mine hårdt tjente erfaringer med andre og ikke mindst nedbryde nogle af de mange tabuer omkring psykisk sygdom som vi så ofte omgiver os med. Så det ser jeg frem til at komme i gang med :)

Tilbage til de betydningsfulde personer, så er det langt fra et overstået kapitel for mig. Det kommer der formentlig mere af i fremtiden!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar